طراح شبکه کیست و چگونه یک طراح شبکه شویم؟
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ تاریخ انتشار

یک طراح شبکه نقشی در سازمان‌ها و شرکت‌ها بازی می‌کند؟ 

نقش یک طراح شبکه را نمی‌توان دست کم گرفت. به هر حال، شبکه‌های رایانه‌ای تقریباً بخش حیاتی هر کسب و کار یا سازمانی هستند. شبکه‌های کامپیوتری بخش ناپیدا و منطقی هر کسب و کار بزرگی به شمار می‌روند که با ارائه خدمات کاربردی سودآوری سازمان را تضمین کرده و اجازه می‌دهند کارمندان به شکل بهتری به ایفای نقش بپردازند. سرپرستان شبکه‌های کامپیوتری مسئولیت سازمان‌دهی، نصب، پشتیبانی و نگه‌داری روزانه زیرساخت‌های ارتباطی را عهده‌دار هستند. به بیان دقیق‌تر، اطمینان حاصل می‌کنند که سیستم‌ها می توانند از طریق کابل‌کشی‌های داخلی به شبکه‌های محلی، گسترده و سایر دستگاه‌های مختلف تحت شبکه متصل شوند. 

شبکه‌های مخابراتی بخش جدایی‌ناپذیر زیرساخت‌های ارتباطی هستند. برای این‌که عملکرد این شبکه‌ها به حداکثر ظرفیت ممکن برسد، شبکه‌ها باید بر مبنای معیارهای مختلفی پیاده‌سازی شوند. با توجه به این‌که شبکه‌های کامپیوتری از مولفه‌های مختلفی ساخته می‌شوند باید اطمینان حاصل شود که شبکه به شکل اصولی و منطبق با خط‌مشی‌های استاندارد جهانی تعریف شده باشد. با این‌حال، گاهی اوقات در زمان پیاده‌سازی شبکه‌های کامپیوتری با موانع مختلفی روبرو می‌شوید که باید بر مبنای راه‌حل‌های خلاقانه به فکر برطرف کردن آن‌ها باشید. با این‌حال، زمانی که شبکه‌ها را پیاده‌سازی می‌کنید در عمل متوجه خواهید شد که شبکه‌ها به مرور زمان به‌طور فزاینده‌ای پیچیده می‌شوند و باید به شکل تمام وقت به فکر طراحی و در صورت لزوم به‌کارگیری فناوری‌های جدید به منظور توسعه آن‌ها باشید. شرکت‌های مخابراتی و ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی نمی‌توانند عملکرد ضعیفی از خود نشان دهند، زیرا در این صورت از غافله باز می‌مانند و رقبا به سرعت جای آن‌ها را می‌گیرند به همین دلیل است که نقش طراحان شبکه در این‌گونه سازمان‌ها حیاتی است. 

وظایف روزانه یک طراح شبکه چیست؟

بیایید ابتدا به برخی از مسئولیت‌های روزانه طراحان شبکه نگاهی داشته باشیم. از جمله این وظایف به موارد زیر باید اشاره کرد: 

  • نصب یا متصل کردن مولفه‌های شبکه به یکدیگر.
  • نظارت بر عملکرد تیمی از مهندسان شبکه.
  • ارزیابی شبکه‌های گسترده و محلی.
  • طراحی مفاهیم زیربنایی شبکه.
  • نصب سیستم‌های دیوارآتش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری.
  • انجام ممیزی‌های امنیتی.
  • ارتباط با مشتریان و ارزیابی الزامات شبکه‌ای که به آن نیاز دارند. 

برای تبدیل شدن به یک طراح شبکه چه آموزش‌هایی لازم است؟

اگر علاقه هستید تا به یک یک طراح شبکه تبدیل شوید، یکی از اولین مواردی که باید در نظر بگیرید مدرک تحصیلی است. ما در این زمینه پژوهشی انجام داده‌ایم که نشان می‌دهد 49.2٪ از طراحان شبکه مدرک لیسانس دارند و 18.2 درصد از طراحان شبکه دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند.  اگر به دنبال آن هستید تا به یک طراح شبکه تبدیل شوید، رشته تحصیلی که انتخاب می‌کنید مهم است. به‌طور کلی به عنوان یک طراح شبکه به مدرک لیسانس در زمینه‌هایی مانند علوم اطلاعات یا علوم کامپیوتر نیاز دارید. در بیشتر رشته‌های مرتبط با علوم کامپیوتر دانشجویان باید دروس مرتبط با رشته‌های آمار، زبان انگلیسی و ریاضیات را با موفقیت پشت سر بگذارند. علاوه بر این در ارتباط با سیستم‌های عامل، زبان‌های برنامه‌نویسی، الگوریتم‌های رایانه، امنیت دیجیتال الکترونیکی، مباحث مرتبط با الکترونیک و مهندسی نرم‌افزار اطلاعات اولیه را کسب می‌کنند. 

ممکن است مواردی وجود داشته باشد که به موجب آن کارفرمایان به دنبال شخصی می‌روند که دارای مدرک کارشناسی ارشد در سیستم مدیریت اطلاعات یا مدیریت بازرگانی (MBA) باشد. یک برنامه MBA شامل کلاس‌هایی در زمینه مدیریت خدمات اطلاعاتی، مدیریت پایگاه داده، امور مالی، حسابداری و بازاریابی است. فارغ از رشته‌ای که در آن درس خوهید خواند باید در ارتباط با مدیریت شبکه‌های بی‌سیم و توسعه سیستم‌ها نیز مطالعه کنید. به‌طور متوسط دوره‌های MBA دو سال به طول می‌انجامند. 

اگر به دنبال آن هستید تا به یک طراح حرفه‌ای شبکه تبدیل شوید که امروزه تمام شرکت‌ها به دنبال چنین فردی هستند باید به فکر دریافت مدارک حرفه‌ای باشید. مدارک حرفه‌ای کمک می‌کنند تا حقوق بیشتری دریافت کرده و به سراغ فرصت‌های شغلی مختلف دنیای شبکه بروید. برای این منظور بهتر است به فکر دریافت گواهی‌نامه Cisco Certified Design Associate (CCDA) و Cisco Certified Design Professional (CCDP) باشید که توسط سیسکو ارائه می‌شوند. CCDA پیش‌شرط برای ورود به دوره CCDP است. برای اخذ مدرک CCDA، داوطلبان باید آزمون CCENT را پشت سر گذاشته باشند. برای آن‌که بتوانید مدرک CCDP را به دست آورید، باید سه آزمون پیش‌نیاز را پشت سر گذاشته و هر دو مدرک CCDA و CCNA R&S یا هر یک از مدارک CCIE یا CCDE را داشته باشید. همان‌گونه که اشاره شد برای دریافت مدارک مذکور باید به فکر مدارک دیگری باشید که به عنوان پیش‌نیاز این مدارک شناخته می‌شوند. هنگامی که مدارک فوق را دریافت کنید اطلاعات کاملی در ارتباط با زیرساخت‌های طراحی شبکه و مهارت‌های طراحی شبکه به دست می‌آورید، زیرا این مدارک دانش تئوری و عملی را همزمان با یکدیگر به دانش‌پژوهان انتقال می‌دهند. 

آیا یک طراح شبکه می‌توان به فکر مشاغل دیگری باشد؟ 

بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند پس از گذشت مدت زمانی که در یک شغل هستند به سراغ انجام کار دیگری بروند. بنابراین ممکن است از خود بپرسید که آیا موقعیت‌های شغلی دیگری برای طراحان شبکه وجود دارد؟ خبر خوب این است که بله وجود دارد. موقعیت‌های شغلی دیگری نیز برای یک طراح شبکه قابل تصور است. یکی از این گزینه‌ها در زمینه کار به عنوان مهندس سخت‌افزار کامپیوتر است. یک مهندس سخت‌افزا فردی است که وظیفه طراحی و آزمایش سیستم‌های رایانه‌ای و مولفه‌های مختلف سخت‌افزاری را بر عهده دارد. برنامه‌نویس کامپیوتر شدن گزینه دیگری است که پیش روی شما قرار دارد. برنامه‌نویسان رایانه معمولاً کدهایی را نوشته و آزمایش می‌کنند که در نهایت به برنامه‌های کاربردی تبدیل می‌شود که کار مشخصی را انجام می‌دهند. یکی دیگر از مشاغل جذابی که ممکن است به آن علاقه‌مند باشید تحلیل‌ سیستم‌های کامپیوتری است. کاری که تحلیل‌گر سیستم‌های کامپیوتری انجام می‌دهد حصول اطمینان از درست کار کردن تجهیزات و نرم‌افزارهایی است که کارمندان یک سازمان از آن استفاده می‌کنند. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 3.2 - رای: 4)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg